Sint Petersburg, Pskov 8

14 juni 2018 - Tallinn, Estland

Gisterenochtend hebben we ons naar het busstation laten brengen. Een taxiritje in Pskov kost meestal een euro of twee. We hadden wel eens een taxichauffeur hier, die geen wisselgeld had en met 1,50 genoegen nam. Toen ik aandrong dat hij het andere biljet van 100 roebel ook  moest aannemen, kreeg ik er een Russisch vlaggetje bij cadeau. Hij had me verteld, dat hij geschiedenisleraar was geweest. “ Maar toen was er een andere geschiedenis dan nu”, zei hij er glimlachend bij. De grens was redelijk te doen. Eerst was de buschauffeur een kwartier bezig om zijn administratie bij de douane te overleggen. Toen moesten wij met jassen en koffers de bus uit, door de scanner en langs de pascontrole. Toen allemaal de bus weer in, 50 meter rijden tot de Estlandse douane en daar de hele riedel weer opnieuw. En toen nog een uur of vier rijden tot Tallin. Als je een stedentrip maakt naar een stad als Tallinn, zie je het vast met andere ogen dan wij nu doen vanuit Rusland. Op het busstation al. Daar lagen dus weer gewoon de  sandwiches in driehoekige pastic doosjes, er waren weer dekseltjes voor op de beker koffie, de rucolasalade was er, met de pijnboompitjes. En zo keurig en schoon. Alles is weer haast net zoals thuis. De stad is verder wel leuk hoor. Vrij klein en stampvol toeristen, dat wel, maar zeker de moeite waard.

1. Wilja:
    14 juni 2018
    Dat klinkt inderdaad weer als heel vertrouwd. Zeker een verschil met wat jullie in Rusland hebben gezien! Jammer dat jullie net weg zijn nu het WK voetbal is begonnen! Veel plezier verder en groetjes van ons.