Sint Petersburg, Pskov 4

7 juni 2018 - Pskov, Rusland

Pskov is een rustige provinciestad met een prachtig fort, het kremlin. Het was vroeger naast Moskou en Novgorod het belangrijkste centrum voor ikonenschilderkunst en is bezaaid met schilderachtige kleine kerkjes. En dat schilderachtige klopt letterlijk, want overdag zitten overal groepen kinderen of volwassenen te schilderen. Het is nog steeds vrij koud, maar gelukkig regent het niet. Alleen voor de foto’s zou een zonnetje zo nu en dan wel leuk zijn.

Je merkt wel dat het hier niet veel toeristen komen. Veel oude gebouwen zien er verwaarloosd uit of staan al haast op instorten. Bijzondere winkels zijn er niet. En die er zijn, zitten meestal verstopt achter een onooglijke gevel zonder etalage. We wilden na ons eten nog ergens anders koffie gaan drinken. Op Internet was er één in de buurt tot 12 uur open. Het adres bleek van een warenhuis te zijn dat al gesloten was. Maar inderdaad, op de derde etage was het café nog geopend. Een enorme donkere zaak, alleen verlichting boven de bar, twee mensen binnen en  een televisie met Donald Duck. Het gebak een beetje oud, maar lekkere koffie en heerlijke grote, luie stoelen.

Vandaag naar Pechory met de bus. Een reis van meer dan een uur, kosten €1,50. Mooi klooster, maar er is ook een onderaardse necropolis waar je een gids voor moet hebben. We snapten niet waar de ingang was, of we de grotten konden bezoeken, wanneer, waar, met wie, hoe, enzovoort. Gelukkig kregen we hulp van een hele aardige monnik die zelfs “wait five minutes” in het Engels kon zeggen. Afijn, na een klein uurtje konden we met een groep mee om de grotten te bekijken. Iedereen een kaarsje in de hand, achter een, uiteraard, alleen maar Russisch sprekende monnik aan, die ons al moppentappend langs de graven leidde. Een lollige boel daar. Terug in Pskov dachten we nog een kop warme chocolademelk met een pannenkoekje met slagroom te gaan eten. Dat bleek een enorme beker warme chocoladepudding met slagroom te zijn en de pannenkoeken waren gevuld met gehakt en roomsaus. Het was een stevig tussendoortje. Ja ja, Russisch blijft moeilijk.

1. Ben:
    7 juni 2018
    Je wordt er dik tegenin op deze manier.. Alhoewel je spoelt het door met echt russisch water
  2. Ellie cafferata:
    7 juni 2018
    Heerlijk om jullie reisverhalen te lezen, om moest erg lachen om de pannenkoekjes ala russia.
  3. Amy Cafferata:
    8 juni 2018
    Wat is er veel te zien, prachtig lijkt het me. is het zo koud, dat je trek hebt in warme chocolademelk? de combinatie leek me trouwens niet zo geweldig.