Bali

1 augustus 2012 - Bali, Indonesië

Ja hoor Ellie, we hebben inderdaad vandaag heerlijk gesnorkeld. Rond het eiland Menjugan. Eerst een flink stuk met een busje, zo'n anderhalf uur. En toen nog zo'n veertig minuten met een bootje naar het eiland. Een fiks overtochtje. In het begin even van: zo, dat gaat flink heen en weer, maar later wen je er aan en dan is het best leuk. De visjes zijn er in alle kleuren van de regenboog, net een aquarium vind ik het altijd. En het koraal is hier echt prachtig. Allerlei vreemdgevormde bouwsels met hier en daar een knalblauwe zeester. Het water is zo heerlijk dat je het gemakkelijk een uurtje achter elkaar volhoudt. We hadden een onderwatercamera gehuurd, maar onderwater zie je alleen op je display wat gekleurde vlekken en ja, die vissen blijven ook niet even wachten voor een foto, dus ik hoop dat ik er een paar goed op heb gekregen.

Indonesië is een, voor meer dan 90 procent, islamitisch land. Alleen Bali is hier een vreemde eend in de bijt. Hier zijn ze hindoeïstisch. Dat zie je gelijk als je de oversteek gemaakt hebt. Overal tempeltjes, prachtige versieringen, godenbeelden bij bruggen en bij de poorten van een stad. Geen hoofddoeken hier. Wat me nu op de terugweg opviel dat er om de paar kilometer een spiksplinternieuwe moskee staat, strak in de velf nog. Of er wordt er eentje gebouwd. De oorzaak hiervan ken ik niet. De regering die de Balinezen liever aan de islam heeft? Worden die dingen gefinancierd door Arabië? Zeker is dat een handjevol islamieten op Bali, gezien de levensstandaard hier, niet in staat is om in zo'n korte tijd zo veel moskeeën te financieren.

Voor morgen hebben we inmiddels vervoer geregeld voor de reis naar het vliegveld. We laten ons nog even fêteren op een leuk dagje Bali. Eerst langs het Bratanmeer en de gelijknamige vulkaan en dan via Ubud naar Sanur. Kunnen we nog even eten bij het Bonsairestaurant, dat we nog kennen van de votrige keer op Bali. En dan, ja helaas, door naar het vliegveld.

Tenslotte. Hoorde ik toch op onze laatste avond hier toch nog even een tokkeh. Dan is Bali pas echt compleet. En als je wilt weten hoe die klinkt, dan moet je maar even googelen.

1. Eline:
    2 augustus 2012
    Toen wij op Bali waren werd ons verteld dat veel Javanen er komen werken op de rijstvelden. Misschien dat de moskeeën daarvoor worden gebouwd?
  2. Jan:
    3 augustus 2012
    Nou, ik begin nu pas voor het eerst te lezen maar dat klinkt erg leuk en vanaf Bali ook herkenbaar! Was het Bratanmeer die aparte plek waar we nog met de scooter dat aparte dorpje wilden zoeken Eline?