Cambodja, Siem Reap 1

21 februari 2015 - Phnom Penh, Cambodja

We hebben er al weer twee dagen op zitten in Cambodja. De reis viel reuze mee. Eerst 10 uur tot Bangkok, daar drie uur rondhangen en dan nog drie kwartier tot Siem Reap. Niet te veel geschud en we hebben zowaar allebei een klein beetje geslapen. Op het vliegveld weer keurig een mannetje met een bordje en toen naar het hotel. Keurig, mooi zwembad, vriendelijk personeel, bij het zwembad een vriendelijk, pukkelig knulletje, waar een orthodontist een fortuin aan zou kunnen verdienen.
Gisteren naar Angkor Wat geweest. Met een chauffeur en een gids. Angkor Wat zelf is maar één tempel, want er staan er tientallen in de omgeving. Maar het is wel de mooiste, grootste, best bewaarde en daarom ook de best bezochte van alle tempels. Best bezocht is nog zwak uitgedrukt, want uitgerekend nu is het Koreaans nieuwjaar en dus moet je je zelf soms door de Koreanen heen zien te wringen. Ook bij Wat Phrom, een tempel die nog helemaal is overwoekert met de enorme wortels van de bomen die er bovenop gegroeid zijn, is het dringen, zeker als je een leuke foto wil maken zonder Koreaan. Maar het is toch wel weer geweldig om zoiets geweldigs te zien, laat ik nu niet gaan klagen. O ja, even nog. Onze gids praatte gedurende de hele dag zó veel en bovendien zó onverstaanbaar dat ik soms echt tegen hem wilde zeggen: Can you please shut up for just five minutes?!
's Avonds met de tuk tuk naar de stad. Dat vind ik altijd weer zo geweldig leuk. Leuker dan de leukste kermisattractie. Hier lijken ze meer op kleine koetsjes, vastgemaakt aan een motor. Door  dat chaotische verkeer, waar alles door en langs elkaar scheurt, stinkt, toetert en iedereen toch blijft lachen. Meestal over, maar als dat niet snel genoeg gaat, ook vaak naast de weg, die nog niet af is en waar je lekker dus door het zand stuitert. Kijk, daarom is Azië nou zo leuk.