Hallo Bandung

17 juli 2012 - Bandung, Indonesië

Of je went eraan, of het is gewoon ietsje relaxter dan Bogor. Oversteken is nog steeds van: wachten tot je een gaatje vind en je dan tussen de auto's en de scooters doorwurmen. Vooral doorlopen, maar je hand opsteken helpt ook wel. Ze rijden hier vanwege de drukte sowieso niet zo hard.
Gisterenmiddag hier aangekomen met een heel aardige chauffeur. We hadden met hem afgesproken om deze ochtend naar de vulkaan hier in de buurt te gaan. Hij rijdt goed, spreekt goed Engels en brengt je niet langs allerlei winkeltjes.
Dus gisteren eerst Bandung gekeken. Heel veel herinnert hier nog aan de Nederlandse tijd. De typische koloniale, chique stijl van sommige gebouwen, opschriften op gebouwen. We waren in een koffiewinkel, waar we binnen konden kijken. De machines stammen nog allemaal uit de Nederlandse tijd, de weegschalen zijn van Berkel. De gids vertelde dat de koffiebrander (de machine, niet de man) er een is uit 1937 en dat ze nog in twee reserve hebben, maar de eerste doet het nog steeds.

Vandaag dus met de chauffeur naar de vulkaan. Lekker makkelijk, want het is de enige waar je boven kunt komen met de auto. Iets voor ons dus. We hebben nog nooit zoiets gezien en het was echt imposant. Zeker de tweede krater waar je in kon. Overal sissende stoom, borrelend water en ook een ontzettende zwavelstank die er zelfs na een keer handen wassen nog aan zit. De weg naar beneden viel ons trouwens ook nog niet mee. Was best lang en vermoeiend, misschien minder vermoeiend dan bergop, maar een aanslag op je kniegewrichten.W

1. Ellie cafferata:
    18 juli 2012
    Lieverds, pas maar op met al die vulkanen die werken op Java. De Bromo is volgens mij al jaren stil en die is ook prachtig. Maar dat zal nog wel op jullie lijstje staan net als de Borobudur. Veel warme groeten uit Nederland van Ellie & Andre