Surabaya

26 juli 2012 - Surabaya, Indonesië

Surabaya is een immens grote stad. Het is goed dat er voetgangersbruggen zijn, want de weg oversteken zou anders niet kunnen. De eerste avond hebben we een stuk over het aboninabel slechte trottoir gelopen naar een restaurant dat ons was aanbevolen, want behalve kleine tentjes langs de straat en fastfood restaurants in de winkelcentra is er niet veel. Het was inderdaad leuk. Het eten mocht je zelf uitzoeken en ze hadden bier. Alleen onze keuze (beef?!) was niet zo' n geslaagde. Eerst was het koud en toen het voor de tweede keer op tafel kwam, was het niet te eten. Ik bleek een soort sat'e van rundervel besteld te hebben. De rest was redelijk. Morgen maar weer wat anders zoeken.

25.7.2012

Vanochtend eerst naar de bloemenmarkt vlakbij het station. s' Middags konden we een rondrit door de oude stad maken met aansluitend een bezoek aan een kretek fabriek. Dat zijn de Indonesische sigaretten met kruidnagel en dat alles voor nop in zo'n stad. Misschien was eea gesponsord door Philip Morris de eigenaar van de kretek fabriek. De toer ging door het oude gedeelte van de stad, waar het een ontzettende drukte en zooi was. In dit soort buurten kom je meestal als toerist niet. Het was dus best de moeite waard. Ook de fabriek was heel leuk om te zien. Er zitten daar 500 vrouwen als machines sigaretten te rollen en in te pakken in een tempo dat het ons scheen of het een film was die te snel werd afgespeeld. Onwaarschijnlijk!

s' Avonds nog naar een overdekte groentemarkt. Tussen de kramen heel smalle paden vol met groenteafval en schillen waar je doorheen moest waden, iedereen lacht naar je en praat tegen je aan en vraagt zich ondertussen waarschijnlijk af wat die toeristen op zo' n plek te zoeken hebben.

26.7.2012

Met de trein naar Kalibaru. Eerste klas, dat wil zeggen airco, beweegbare stoelleunigen en een televisiescherm waarop gedurende de hele rit Chinezen elkaar vakkundig aan het mollen zijn. De ene karatefilm na de andere. Het landschap is schitterend. Heuvelachtiger dan de vorige reis, palmbomen, velden met tabak en koffie. Alleen wil de trein in bochten nogal eens erg schuin overhangen. Hij rijdt dan op die plekken wel langzaam, maar erg geruststellend is het niet.

1. Ellie cafferata:
    26 juli 2012
    Jongens jongens wat een dynamische reis maken jullie. Wat heeft Java veel in petto nietwaar. Soms een beetje chiqie maar veel druk, veel mensen en volkomen wanorde. Hebben jullie ook gezien dat de bevolking hun huisje op het platteand zo netjes houden; ieder harkt en poets z'n stukje grond tot het er mooi en glad uitziet. En alle kinderen in nette schone uniformpjes op weg naar school. Heel indrukwekkend dat Java. Geniet ze!
  2. Ramon:
    27 juli 2012
    vergeet Bromo niet te bezoeken dat ligt niet zo ver van Surabaya en Kalibaru.

Fijne reis nog door Indonesie

Groet, ramon
  3. Amy Cafferata:
    29 juli 2012
    terug uit Italië jullie reisverslagen gelezen. wat een schitterende reis, jullie maken zo heel wat mee, zoveel mooie en bijzondere belevenissen. wij wensen jullie nog een fijne tijd in dat hectische land. groetjes Ben en Amy