Bend has it all!

13 augustus 2014 - Bend, Oregon, Verenigde Staten

Alweer twee dagen geleden hebben we ons mooie stekje bij Columbia River opgegeven en zijn we naar Bend gereden. Onderweg hebben we via een omweg de Painted Mountains bij John Days Fossil Beds, een geologisch fenomeen dat miljoenen jaren geleden is ingezet en waar door erosie de verschillende lagen/kleuren van de berg zichtbaar zijn. Het gebied is zeer uitgestrekt hetgeen het nog indrukwekkender maakt. Het is bloedjeheet en geen boompje geeft schaduw. Ook de weg er naar toe is kaal en weids met af en toe een ranch met paarden of koeien.
' s Avonds in Bend aangekomen en zoals de vele bilboards langs de weg en ook onze gids zegt " Bend has it all" b.v. 300 dagen zon per jaar, geen files en alle outdoor faciliteiten naast de deur.
Maar heel toevallig gaat het vandaag niet allemaal op en als we ' s avonds in een van de mooie restaurants van Bend gaan eten stroomt de regen al langs de ramen.
Ook de volgende dag krijgen we bij onze klim op een heuvel bij de stad een enorme bui.
We konden nog wel zien dat de zon scheen op de met sneeuw bedekte toppen van de bergen ten oosten van de stad, dus  daar reden we naar maar naar toe.
Goeie keuze want we hebben geen regen gehad en de bergmeren waren prachtig.
En we zijn ook nog Downtown Bend ingaan. Twee straten, de Bond en de Wallstreet met een leuke locatie voor het avondeten: de St Franciscus Brewery. Ze hebben er heerlijk bier en de burgers met alles erop en eraan zijn ook verkeerd. Overigens is Bend nou ook weer niet zo bruisend als de reisgidsen of folders je willen doen geloven hoor.

Crater Lake
Vanochtend richting National Park Crater Lake vertrokken. We hoopten op mooi weer omdat het 550 meter diepe kratermeer met blauwe luchten het meest indrukwekkend is. Maar de voorspellingen zijn niet best met onweers-, hagel- en regenbuien in het vooruitzicht. De weg rond het meer is 60 km en heeft 30 uitkijkpunten. Het ligt dus voor de hand dat je met de auto rond het meer rijdt. Er zijn een enkele die-hards die met de fiets berg op berg af ploeteren en we zien ook een paar die de steile trails lopen gehuld in regenjacks met nordic walkingsticks. Want regen was er volop, tijdens onze rit in de auto en tijdens de enige wandeling die we maakten waar we in een heuse hagelbui terecht kwamen. Maar we hebben veel en mooie foto's van het meer en het ruige landschap gemaakt.

Nu zitten we in sleepy Klamath Falls. Waarschijnlijk is sleepy nog zachtjes uitgedrukt want het maakt een volledig uitgestorven indruk. Het Thaise restaurant vlakbij het hotel was ondanks alles best druk en we hebben er  lekker gegeten. Maar ons avondwandelingetje door downtown Klamath Falls hebben we maar kort gehouden. Behalve een paar griezels kom je 's avonds werkelijk niemand meer tegen.

Morgen op naar Californië, naar  Old Station in het Lassen National Park.  De bosbranden waarvoor gewaarschuwd werd, schijnen gelukkig onder controle dus we hopen het park zonder problemen te kunnen bezichtigen. Het weer wordt volgens de tv ook beter. Gelukkig, want twee dagen wolken vinden we wel weer genoeg.