Olympia National Park

6 augustus 2014 - Forks, Washington, Verenigde Staten

Dinsdag 5 augustus
Onze auto is een Toyota Yaris, tamelijk basic, handeltje voor de ramen, de deuren individueel met de sleutel te openen en helaas geen cruisecontrol. Maar hij trekt prima en we zijn gisteren de Hurricane Road met een stijging van 0 tot 1800 meter in driekwartier naar boven getuft. Boven een prachtig uitzicht over de bergen van de Hurricane ridge met witte toppen. De zon scheen volop en het was behoorlijk warm om te lopen. We sliepen bij Diana, een gepensioneerde vrouw, ex lerares, professor o.i.d. via airbnb. Zij raadde ons een restaurant aan in Port Angeles en dat was inderdaad uitstekend. Wijntje er bij, maar dan ben je natuurlijk wel wat meer kwijt dan in zo'n Amerikaans "restaurant" dat je hier overal langs de wegen ziet. Dat is meestal een kruising tussen Mac Donald en een poffertjeskraam, met een halve liter koffie voor een dollar in een kartonnen beker en dan ook nog een gratis refill.

Vandaag gereden naar Forks. Dat is een plaatsje van niets, maar schijn desalniettemin wereldberoemd te zijn vanwege de film Twilight die hier opgenomen is. Ik kende hem niet moet ik bekennen. We reden via Lake Crescent en hebben daar een uurtje gewandeld. Het bos is daar zo prachtig. Gigantisch hoge bomen, maar die krijgen we later deze vakantie nog veel hoger te zien in Redwood national park. Bovendien zijn ze vaak van onder tot boven begroeid met een dik pak mos en als dan de zon er zo fel doorheen schijnt ziet het er echt fantastisch uit. Daarna via Neah-beach, waar een museum is, gewijd aan de indianen die daar nu nog leven, naar Olsons cabin in Forks. Midden in het bos hebben we twee nachten een huisje en daar zit ik nu in de tuin dit te schrijven. Strakjes even naar de winkel en dan gaan we lekker hier een omelet maken met de courgettes die we net van mevrouw Olson kregen.

Woensdag 6 augustus
Amerika is een geweldig land als je veel prachtige dingen wilt zien en toch alles leuk geregeld wilt hebben. De Nationale parken hier bieden prachtige wandelroutes, maar die zijn hier althans goed begaanbaar, hebben duidelijke bordjes, geasfalteerde paden. Misschien niet al te spannend allemaal, maar eigenlijk vind ik dat stiekem ook wel erg prettig. We slapen bij Olsons' cabins. Dat vond ik toevallig via Google Maps. We hebben een leuk huisje, eenvoudig maar met alles er op en er aan. We hebben vanavond heerlijk op de bbq zalm en gigantische gamba's gegrild, groenten en aardappels uit de oven, met super wijn uit Oregon. Het beste maal dat we tot nu toe hadden.
We waren vandaag in het Hoh Rainforest en het regende niet. We hadden schitterend weer. Per jaar valt hier ongeveer vier meter en daarom groeien de bomen tot deze gigantische afmetingen en zijn ze bedekt met allerlei mossen en varens. Het is prachtig, maar vooral omdat de zon zo heerlijk schijnt. Dan is het sprookjesachtig mooi.
Vanmiddag nog naar Rialtobeach. We dachten even een half uurtje aan het strand te zitten, maar het werd toch weer veel later, want we hebben nog een eind langs dat prachtige strand gelopen. Het is echt wat je noemt, heel ruig. Grote boomstammen, wit uitgeslagen van het zout, liggen langs het strand. Puntige rotsen vlak voor de kust en een vreemde mist, terwijl toch soms de zon fel door de wolken kwam schijnen.

1. Ellie cafferata:
    7 augustus 2014
    Klinkt weer helemaal geweldig! Komen jullie ook nog in Oregon, want daar is de kust ook prachtig maar Portland is ook een geweldige leuke stad. En jullie hebben een Europees autootje haha