San Francisco

20 augustus 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

17 augustus 2014
De reis naar San Francisco duurde best wel lang doordat het erg druk was met hier en daar een flinke file.
Ik had tot nu toe steeds het idee dat Amerikanen zulke beleefde autorijders waren. Maar na vandaag heb ik daar wel een andere mening over. Zit je per ongeluk op een verkeerde baan, wat met 5,6 banen wel eens voorkomt, moet je niet denken dat iemand je voor laat gaan. En dan heb je er ook heel veel, die langs een stilstaande file rijden en zich op het laatste moment  er tussen proberen te drukken. En ja, zij hebben allemaal van die grote bakken en wij zitten in een Toyota'tje Yaris.
Die beleefdheid zit sowieso een beetje anders in elkaar hier. Kom je in een restaurant, dan wordt er door degene die je bedient haast altijd wel een gezellig kletspraatje gemaakt, wordt tijdens het eten wel twee of drie keer gevraagd of het allemaal lekker is, komen ze met grote kannen ijswater rond. Heb je je vork neergelegd dan ruimen ze je bord af en ligt 5 seconden later de rekening voor je neus, daar hoef je nooit om te vragen. Wil je dan nog koffie of een toetje ok, dan nemen ze de rekening weer mee, dan krijg je je toetje met daarnaast de nieuwe rekening. En nou wegwezen, lijkt het wel. Maar je mag, als je wilt, ook nog wel blijven zitten hoor. Alleen kijkt nu niemand meer naar je om. Heb je je creditcard terug dan mag je er nog wat tip bij schrijven, minimaal 20% wordt er wel van je verwacht. En stap je op, dan wordt er meestal niet eens meer gedag gezegd.

18 augustus 2014
Vandaag San Francisco in geweest. Je hebt van die leuke kabeltrammetjes hier, waar je als toerist echt mee moet gaan. Maar je staat minstens anderhalf uur in de rij, dus wij hebben de  tram gezien, maar daar is het bij gebleven. Van de straat af gezien is het al leuk genoeg. De stad hier is gebouwd op hoge heuvels en de straten lopen daar kaarsrecht overheen en die tram klimt dus ook tegen die heuvels op. Een mooi gezicht.
We hebben het centrum gezien, waar we uitgebreid gewinkeld hebben op de kinderafdeling van Gap en daarna bij Fishermen Warf geweest, langs de kade van de baai. Vooral veel winkels met t-shirts, petjes en een winkel van Ghirardelli waar ze in de rij staan voor chocola en ijs. Het schijnt helemaal te gek te zijn en wereldberoemd, maar wij kenden het merk niet. Het ijs was inderdaad super. De chocola iets minder.
Daarna nog gewandeld door Haight Ashbury waar de mooiste huizen staan die je je voor kunt stellen. Ze zijn allemaal verschillend, veelal van hout en geverfd in de mooiste pasteltinten. Heel bekend is een rijtje mooie huizen met daarachter de skyline van San Francisco. We wisten niet zeker welke, maar zijn er na een beetje googelen achter dat het de serie Full House was die daar speelde. In elk geval zag je in elke aflevering steeds tussendoor dit uitzicht.
Helaas is het weer een beetje somber, dus van die skyline zie je niet veel. Helemaal bewolkt, mistig, niet echt gezellig, Maar het is niet koud. Dit weer schijnen ze hier trouwens vaker te hebben. De oceaan is zo koud dat boven de heuvels mist ontstaat. Sommige stukken van de stad kunnen zonnig zijn, terwijl andere gedeeltes de hele dag mistig blijven. Alleen wel vreemd omdat dit het zuidelijkste punt van onze reis is en noordelijker was het meestal wel prachtig weer. Josée keek net naar de weersvoorspelling en morgen blijft het ook zo. Het wordt pas beter als we hier weer weggaan. Hoera.

20 augustus 2014
Gisteren zijn we eerst naar het De Young museum geweest. Dat is dichtbij in het park. Veel moderne kunst, Stella, Rothko, maar ook Amerikaanse schilders uit de 18e en 19e eeuw en prachtig aardewerk uit Midden - Amerika. Vooral van dat laatste kende ik niets, dus dat was erg interessant om te zien.
Het weer zag er redelijk uit, dus toen de bus genomen naar de Golden Gate brug. Daarna weer met een bus naar Lombardstreet. Dat is dat straatje met al die bochten waar in films, als het verhaal zich in San Francisco afspeelt,die geweldige achtervolgingsscènes worden opgenomen. Heel toeristisch allemaal, maar ja, je moet het gezien hebben als je voor de eerste keer hier bent.
Toen nog naar Het financial district en Chinatown. Dat laatste is echt heel vrolijk, druk en kleurig. Prachtige huizen, winkels en mensen. Heerlijk om rond te neuzen. Maar ja, als je dan rekent dat je vaak een uur in de bus moet zitten om ergens te komen, dan zit zo'n dag er toch snel op.
Een paar tips voor wie naar San Francisco wil. Tip één: Ga niet in juli of augustus. Het is hier dan guur, winderig en mistig. September en oktober schijnen beter te zijn. Vandaag zijn we weer naar het noorden gereden en  het weer is hier weer prachtig zonnig. En de winters schijnen ook lekker mild te zijn.
Tip twee: let op in welke buurt je zit. Loop je vanuit het centrum twee straten naar het oosten, dan zit je tussen de wolkenkrabbers van het financial district, maar loop je de andere kant op, dan zit je na twee blocks in de grootste gribus die je je voor kunt stellen. Zwervers, verslaafden, een zooitje. Hier kun je beter niet met je Rolex of je Louis Vuitton gaan wandelen. Ook in de bus komt er regelmatig iemand naast je zitten die, op z'n zachtst gezegd, niet echt fris ruikt.
Vandaag reden we tot Eureka. Leuk stadje aan zee, héél stil 's avonds. Pelikanen gezien, die zich als kamikaze piloten in zee stortten, vaak zonder resultaat. Lekker gegeten.