Sint Petersburg, Pskov 2

5 juni 2018 - Krimpen aan de Lek, Nederland

Twee dagen Sint Petersburg zitten er al op. Ik ben nog niet aan schrijven toegekomen hier. Het hotel ligt niet in het centrum en  ook gisteren is het laat geworden. Het is nu half één ‘s nachts.

Gisteren kwamen we langs het Mariinskij theater en toen de kaartjes daar een stuk goedkoper bleken dan in Nederland via internet, hebben we ze toch maar gekocht. Niet de beste plaatsen, nog niet echt goedkoop, maar ja, Doornroosje in het Mariinskij, daar moet je wat voor over hebben. Ook vanavond naar het theater. Die kaartjes hadden we wel al van te voren besteld. Het was Schoppenvrouw, weer Tschaikovskij dus, in het Michailovskijtheater. Een stuk kleiner, maar ook zo’n schitterend oude bonbondoos. En nu wel een superplekje en jongens, wat kunnen ze hier toch lekker zingen! En de sfeer is ook toppie hier. Twee keer, gisteren zelfs drie keer, pauze en dan is het champagne drinken, gebakjes, puddinkjes, broodjes zalm en kaviaar eten. Echt een feestje. Een paar jaar geleden liep iedereen hier er nogal opgedoft bij, maar dat is een stuk minder geworden in de theaters.

Ook op straat is het wel veranderd. Vroeger iedereen met een boek in de metro, ook nu zit iedereen op zijn telefoon te turen. Hadden een paar jaar geleden alle jonge vrouwen maatje 36 en liepen ze op hakken van minstens 12 cm, nu lopen ook zij op gympen en zien ze er stukken minder spichtig uit. En ook de jongens kijken niet allemaal meer uit hun ogen of ze zonet nog een halve fles wodka achterover hebben gegooid.

Verder natuurlijk weer veel prachtige dingen gezien. Petrus en Paulusvesting, Alexander Nevskijklooster met het graf van, daar is tie weer, Tschaikovskij. Erg leuk ook het Fabergémuseum. Een geweldige verzameling goud, edelstenen en emaillewerk. En natuurlijk de eieren. Misschien heb je in je achterhoofd het idee dat dat wel heel kitscherig zal zijn, maar dat is dus niet het geval. Alles is zo perfect gemaakt, zo fijnzinnig, dat je alleen maar bewondering kunt hebben voor het vakmanschap. Aanradertje.

1. Ben:
    5 juni 2018
    Mooi mooi...jammer dat de vrouwen op gympen zijn gegaan.. De vooruitgang is niet alles maar minder wodka is wel beter...ja die eieren zou ik ook wel een s willen zien lijkt mij erg mooi nou leuk om te lezen... Geniet maar weer verder
  2. Wilja:
    5 juni 2018
    Wat een mooie reis maken jullie weer en dan twee mooie voorstellingen in bekende theaters. Geweldig! Ze kunnen hier nog wat leren van de hapjes in de pauzes!
    Veel plezier verder en lekker verder genieten.
  3. Ellie cafferata:
    5 juni 2018
    Geweldig leuk te lezen dat jullie ook gaan voor theater , opera of muziek. Wij vinden dat ook heel leuk, maar of we e.e.a. Kunnen verstaan is een tweede. Is champagne en zalm in de prijs inbegrepen? Of nog extra aan te schaffen? Wel erg leuk zon luxe (in onze ogen) traktatie. Daar kan men in Nederland nog eens over nadenken.
    Hoelang blijven jullie in Rusland? Ik begrijp in ieder geval dat Petersburg een aanrader is. Veel plezier daar , we zitten in Schotland , Isle of Skye momenteel. Dikke zoen ook aan Josee.
  4. Bert:
    6 juni 2018
    Isle of Skye is ook geweldig. Wij zijn een paar keer in Schotland geweest en hebben altijd geboft met het weer. Alleen op Skye heeft het alleen maar gegoten. Hopelijk hebben jullie daar meer geluk. Geen last van midges?