In Yogakarta, de Borobudur

21 juli 2012 - Yogyakarta, Indonesië

De Borobudur is 42 km van Jogya. Het is wel een eind, maar we hebben het toch maar op de scoot gedaan. Het rijden is echt een sport hier. Overal inschuiven waar je een gaatje ziet, meestal op de baan welke in Nederland wordt gebruikt om in te halen en bij een stoplicht even langs alle auto's tot je vooraan staat bij de andere scooters. Dan zie je bij het stoplicht de seconden aftellen en dan moet je echt bij de 2 gas geven en bij de één gaan rijden anders begint de horde te toeteren.

Prachtig weer was het bij de Borobudur, heel zonnig, want vaak is het toch een beetje bewolkt. Natuurlijk veel verkopers van van alles en nog wat, maar ze zijn hier niet echt heel opdringerig. Met een grapje of vriendelijk dankjewel kun je ze meestal wel afwimpelen. We hadden ook verwacht dat het heel druk zou zijn, maar ook dat viel mee. Geen busladingen toeristen hier. Je leest in alle reisbeschrijvingen dat je in de ochtend moet komen om de toeristen te ontlopen. Maar dat lezen we over elke grote bezienswaardigheid in elke reisgids, dus volgens mij is het overal vooral 's ochtends een drukte van belang. En de Borobudur zelf? In elk geval groter dan ik verwacht had en een schat aan reliëfs en ornamenten. Onvoorstelbaar dat het hele ding uit elkaar heeft gelegen, gefundeerd is en weer steen voor steen opgebouwd. Een immens werk en een immense administratie moet dat geweest zijn om elke steen te nummeren, af te breken en weer op te bouwen.

Zaterdag 21 juli

Drie dagen in Jogyakartij lijken heel wat, maar ze zijn voorbij gevlogen. Er is zo veel te zien en te beleven hier, dat je best langer hier zou kunnen blijven.

Vanochtend gingen we naar de Kraton, het sultanpaleis. We vonden het niet echt spectaculair, alleen wat grote overdekte binnenplaatsen en dat was het. Gelukkig zei een man, toen we er uit gingen, dat het paleis ergens anders lag. En dat was wel mooier. Geen paleis, zoals je het je misschien voorstelt, maar wel interessante ruimtes en pleintjes. Later nog naar het waterpaleis geweest, maar ook dat vonden we niet echt heel geweldig. Marr waarom is het dan toch zo leuk hier? Wel, bijvoorbeeld vanmiddag waren we op zoek naar de buurt met de zilversmeden. Die waren toen al dicht, maar de buurt waar je dan komt is zo leuk! Het is nu ramadan en we kwamen op de markt terecht, waar iedereen aan het inkopen was, want na zonsondergang mag er dan weer gegeten worden.  Een drukte van belang, overal eettentjes, de vreemdste dingen om te eten kun je kopen. Ken je die autootjes waar je peuters in zet.en dan worden ze heen en weer gewiebeld voor een euro of zo. Nou, die hebben ze hier ook. Alleen dan is het een man op een bakfiets met een auto of een bootje voorop en dan moet die man dat met z'n pedalen laten bewegen. Maar de kinderen vinden het prachtig

1. Ramon:
    22 juli 2012
    Ja Yogyakarta is een echte bruisende Javaanse stad en jammer dat veel toeristen maar zo kort blijven. Er liggen nog vele verborgen tempels rond Jogja die weinig bezocht worden.

Fijne reis nog door Indonesie.
    Groet
    Ramon